Galvanistraat 7 unit C0.15 6716AE Ede Tel:06-36507096

Welkom bij Maatwerk voor kinderen

Praktijk voor groei & ontwikkeling van kinderen

Sensorische informatieverwerking, Reflexintegratie, Brain Gym®

Logopedie vanuit beweging, vanuit een ander perspectief

Voor Ede en omliggende gemeenten

Adresgegevens

Galvanistraat 7 unit C0.15
6716AE Ede
Tel:06-36507096

Sensorische informatieverwerking

Wat is Sensorische informatieverwerking?

Er zijn zintuigen die we allemaal kennen: ruiken, proeven, horen of zien. Maar er zijn ook verborgen zintuigen, zoals het evenwichtsorgaan. Al die zintuigen werken de hele dag samen om ervoor te zorgen dat we goed reageren op onze omgeving. Ze informeren ons in feite over de wereld om ons heen. Ze laten ons weten dat we bij een groen stoplicht door moeten rijden en ze vertellen ons dat we bij een volle blaas naar de wc moeten. Ze bestaan afzonderlijk van elkaar, maar moeten als een geheel functioneren. Dat is sensorische informatieverwerking ook wel SI genoemd.

Gebeurt dat niet dan is er sprake van een sensorisch informatieverwerkingsprobleem. Prikkels komen sterker binnen, of juist minder sterk. Het kind neemt informatie uit de omgeving rommelig waar. Als gevolg daarvan reageert het anders op de omgeving.

Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen, hebben dus simpel gezegd zintuigen die niet goed samenwerken. Dat heeft invloed op het gedrag van een kind. Anderen kunnen dat gedrag misschien als vreemd ervaren, of onaangepast. Maar in werkelijkheid krijgt het kind informatie over de wereld anders binnen. ( bron: www.nssi.nl)

In mijn praktijk kunnen er kinderen worden aangemeld met zowel een logopedische hulpvraag als sensorische informatieverwerkingsproblemen. Ook zonder logopedische hulpvraag is onderzoek en behandeling van SI-problemen mogelijk. Logopedisch gezien kunnen SI-problemen onder andere van invloed zijn op de spraak-en taalontwikkeling, articulatievaardigheden, eten & drinken en luistervaardigheden/waarneming.

Om een idee te geven: er kan sprake zijn van:

  • de spraak- en taalontwikkeling komt niet op gang
  • in de klas niet willen mee doen met verven
  • extreem controle willen houden
  • eetproblemen: geen warm eten willen eten en/of alleen 1 structuur/alleen eten van een bepaalde kleur
  • niet stil kunnen zitten, continu wiebelen
  • passief zijn, slap en weinig bewegen
  • kleding kapot bijten/steeds aan andere kinderen zitten
  • zeer regelmatig handen over de oren hebben voor geluid
  • moeilijk verstaanbaar zijn

 Voor meer informatie over sensorische informatieverwerking:

  • www.nssi.nl
  • Leven met sensaties begrijp je zintuigen Winnie Dunn Uitgeverij Pearson
  • Uit de pas Carol Stock Kranowitz Uitgeverij Nieuwezijds
  • Met plezier uit de pas Carol Stock Kranowitz Uitgeverij Nieuwezijds